Május 18-án pénteken délután háromtól a Kecskeméti Agora workshopot tart, amire minden érdeklődőt szeretettel várunk. Ha néha úgy érzed, hogy nem mennek túl jól a dolgok a közéletben, a városban, az országban, (ha diák vagy, az iskolában), és szeretnél javítani valamit a helyzeten, csak nem tudod, hogy hogyan fogj hozzá, akkor gyere el a beszélgetésünkre, próbáljuk meg közösen megoldani a problémákat. Az esemény Facebook oldaláért kattints ide. Kifejtés az ugrás után:
A három előre kiválasztott téma mellett lesz lehetőség teljesen kötetlen beszélgetésre is, aminek során a résztvevőket legjobban foglalkoztató kérdéseken fogunk ötletelni. Elsősorban azonban a következő három topicot szeretnénk körüljárni:
1. A felsőoktatás társadalmi és gazdasági jelentősége
A kormányzat jelenleg, spórolni próbálván, az oktatásból von ki pénzeket. Ezért csökkentették az államilag támogatott helyeket, például. Amit viszont nem vesznek figyelembe az az, hogy az iskoláztatás, és főleg a felsőoktatás fejlesztése a legkifizetődőbb befektetés. Nem csak azért, mert az egyetemet végzett fiatalok jóval könnyebben találnak munkát és serkentő hatással vannak a gazdasági fejlődésre (lásd. Berlinger Edina közgazdász cikkét a Magyar Narancsban), de azért is, mert az egyetemi közösségek olyan értelmiségi kultúrát teremtenek, ami húzza magával az innovációt, egészségesen hathat a nemzeti identitásra, értékrendre, normális politikai kultúrát termelhet ki magából, stb, stb, stb... Ezt a témát érdemes körbejárni, megismerni a tényeket és érveket, hogy a legközelebbi hétköznapi beszélgetésben, amikor valaki azt mondja, hogy túl sok a diplomás, tudjunk mit felelni.
2. A diákok közéleti részvétele
Bárki, aki bármilyen apró, politikához, civil közélethez akár csak részlegesen kötődő dolgot próbált már szervezni, ismeri a jelenséget: diákokat, fiatalokat szinte lehetetlen mozgósítani ezen a téren. Már érdekeltté tenni is problémás, de ha végül sikerül is érzelmi válaszreakciót kelteni az egyszeri diákban valamilyen közéleti eseménnyel kapcsolatban, az aktív részvételre való motiválás Sziszüphosz-kőként gördül a nyakunkba. A workshopon azzal próbálkozunk meg, hogy rendesen megértsük e viselkedés okait, és gyógymódot találjunk rá.
3. Az iskolai demokrácia lehetőségei Kecskeméten, Magyarországon
A magyar iskolák szerkezetükben jelentős részt tartalmaznak a múlt rendszerből örökölt "bújtatott" autoritásból. A tekintélyelvű iskola kádári hagyománya jól tükröződik például az órai elei vigyázzállásban, a hetes jelentésében, a "diákönkormányzatnak" nevezett hamvában holt kísérletben. A demokratikus oktatás a legjobb és legkézenfekvőbb eszköz lenne ennek a valóban szabad, nyugati berendezkedésű rendszerben csupán húsz éve élő társadalomnak a támogatására, az autoriter normák csökevényeinek kigyomlálására, a köztársasági értékrend megszilárdítására. Ennek a lehetőségeit vizsgáljuk meg pénteken.